VISA (recension i NWT 18/11)

Visor inför vintern

Anders Stävarby "Fröding Bellman Andersson & Jag" (LightBay Records)

Den värmländska vistraditionen är stark, inte minst tack

vare våra poeter som är tacksamma att tonsätta om och om igen, som Fröding och Ferlin. Anders Stävarby är en av de mer klassiska vissångarna som för traditionen vidare.

På nya skivan tolkar han nämnde Fröding,

Dan Andersson och Carl Michael Bellman. Dessutom rymmer skivan tio egna kompositioner och det är egentligen då som det blir som mest intressant. Stävarbys egna visor ligger närmare honom och det är visor om naturen, som i Sommar vid Fryken och I augusti och ofta rör det sig om livets underliga kretslopp. Det finns också några kusligt aktuella reflektio- ner (som en pajas som når en samhällsposition). Med habilt gitarrspel och följ- samt ackompanjemang från dragspel, bas och tenor- saxofon är det en behaglig visskiva som passar bra inför en lång vinter.

Bästa låt: Sommar vid Fryken

Per Wiker

Här går det att läsa kommentarer och recensioner

Anders Stävarby

"Fröding Bellman Andersson och jag" (Lysviks Skivor AB)

En favorit på kontoret har varit denna mycket speciella platta av sångaren och Gitarristen Anders Stävarby, något av en doldis som från sitt hus vid sjön Frykens strand under många år har skapat klassisk vismusik av absolut högsta klass. Senaste albumet har backning av saxofonisten Leif Karlborg (bl a Stockholms Saxofonkvartett), kontrabasisten Reymond Larsson Rea och norske dragspelsvirtuosen Kjetil Skaslien. Kolla in videon inspelad på Mårbacka

Nyhetsmail från Musikcentrum november 2016

Recension i NB (Nordmarksbygden)

efter konsert i Silleruds kyrka 7 juni 2017

Nordisk Visfest i Hangö

16-17 juni 2017

Lördagens konsert inleddes av den svenska trubaduren Anders Stävarby. Anders har inte tidigare uppträtt på Nordisk Visfest i Hangö, och han visade sig vara en verklig virtuos på sin gitarr, och hans repertoar bestod av låtar av de stora, som Evert Taube, Bellmann, Vreeswijk, men han framförde också egna visor. Anders hade fin scennärvaro, och kopplade sitt grepp om sin publik på ett mästerligt sätt. Första gången i Hangö, förhoppningsvis inte den sista.

Fredrik Höglund kominkatör och syrelsemedlem i Frödingsällskapet säger:

Jag var mycket imponerad av det jag hörde i söndags i Alster. Låtvalet var ju så rätt det kan bli för min smak, så istället satt jag och klurade på hur du sitter ihop som artist. En del blir trubadurer för att de är sångare, men spelar gitarr hjälpligt för att kompa sig. Andra blir trubadurer för att de är överdjävliga på gitarr, men sjunger för att man förväntas sjunga också. Ytterligare några kan varken sjunga eller spela, men blir trubadurer för att de har så mycket de vill framföra. Ingen av dessa tre kategorier är särskilt lyckad.

I dig hör jag istället en trubadur där helheten är det viktiga. Gitarrspelet är visserligen lysande och kan stå för sig självt, men ändå är det ett ackompanjemang, som som inte skymmer sången, utan lyfter fram den.

Det är en väldigt lyckad kombination.

Saxat ur

"Nya Lidköpings - Tidningen" 26 juni 2017 inför

Vigrums Visfestival

Anders Stävarby

En favorit har varit denna mycket specielle Anders Stävarby, något av en doldis som från sitt hus vid sjön Frykens strand under många år har skapat klassisk vismusik av absolut högsta klass. En visartist med Frödingrepertoar, genuina vistolkningar, historier och anekdoter, vistraditionen med Bellman, Cornelis, Taube och andra visdiktare blandat med egna visor.

Å så recensionen från Vigrum 1 juli 2017

Anders Stävarby är en värmlänning utan

dialekt. Han var en klassisk visartist med en