Artiklar

Anders Stävarby

vissångare

Artikel i NWT 8 april 2020 texten är återgiven under bilden

Värmlandstrubaduren: Musiken dryper av sex, brännvin och slagsmål!

Tidigare har Anders Stävarby bland annat tonsatt Gustaf Fröding och släppt flertalet skivor med både egna sånger och tolkningar.
Nu släpper Värmlandstrubaduren ett album helt vigt åt Bellmans musik.
Anders Stävarby slår följe med Fredman, Movitz, Ulla och korpral Mollberg – alla de färgstarka karaktärerna i Bellmans rika persongalleri.

– Det är ett färgstarkt nattliv som skildras i musiken, förklarar Anders när NWT når honom bland varuhyllorna på Ica i Torsby.

– Fredman känner jag är Bellmans alter ego. Det är genom honom vi får höra berättelserna om alla de andra. Det är mustiga, spännande äventyr! Och jag fångas av dialogen i sångerna. Jag upplever det som väldigt tidlöst, berättelserna och tankarna är väldigt vackra.


Kaxig titel

Albumet rymmer 16 sånger och epistlar och är döpt till "Anders & Bellman". Anders Stävarby har låtit den egna smaken stå för urvalet.

– Det kanske är en lite kaxig titel, kanske märklig. Men jag känner att jag tar mig an Bellman på mitt eget sätt. Låtarna är inspelade hemma hos mig i min egen studio. Utan effekter och 1700-talsmunderingar. Rakt upp och ner.

Han pratar om sin karriär som vissångare som inleddes under 70-talet. Hela tiden har han strävat efter att förfina sitt uttryck där sången och gitarrspelet blir som till ett utlopp, en röst.

– Musiken och texten nöter jag in så det sitter i ryggmärgen. Det tar tid. Jag vill kunna framföra musiken utan att behöva tänka efter. Det ska komma från hjärtat. För mig är det viktigt att jag känner att jag når en viss nivå innan jag kan ge mig i kast att spela in och ge ut låtarna.

En tidig inspiration var Fred Åkerström som också sjöng många av Bellmans visor.

– Men jag vill aldrig härma. Jag sjunger Bellman på samma sätt som jag sjunger Fröding. Eller Vreeswijk. Jag filtrerar musiken genom mig själv, låtarna bottnar i hur jag tagit in Bellman i min kropp.


Kodspråk

Tidigare har han varit försiktig med att sjunga Bellman inför folk, berättar han. Bellman kan lätt uppfattas som tung. Men nu tog han steget och spelade in sina tolkningar efter viss uppmuntran, bland annat från Bellmanssällskapet.

– Bellman uttrycker sig direkt, fast i omskrivningar, fortsätter Anders.

– En rad som "Fram med basfiolen" betyder något helt annat än man tror när man hör hela kontexten. Han har ett kodspråk, inte minst för att komma undan dåtidens censur.

– I dag är sexualitet ingenting man behöver hemlighålla, så det finns ingen mening med att censurera Bellman. Musiken dryper av sex, brännvin och slagsmål! Personerna som skildras i låtarna har ju funnits på riktigt i Stockholms nattliv under 1700-talet.


Traditionsbärare

En fullmatad konsertvecka i Skåne väntade Anders Stävarby efter påskhelgen, men som de flesta arrangemang med livepublik är det satt till framtiden. Han har en stor publik även utanför Värmlands gränser och spelar frekvent både i bland annat Norge, Dalarna och Södra Sverige.

– Bellman har gett oss grunden till alla våra stora vissångare. Många har sjungit hans sånger, alla på sitt eget sätt. Jag ser mig som en traditionsbärare och lägger stor vikt vid själva hantverket, just att både spela och sjunga. Inte bara det ena. Det märker jag att många yngre i dag saknar.
Carl Edlom
carl.edlom@nwt.se
054-19 96 68

Copyright @ All Rights Reserved